Ibland känns det verkligen som att tiden går snabbt! Plötsligt var den här terminen över och runt hörnet väntar nu julen. Julledigheten, som för de flesta innebär ett lite lugnare tempo, kan vara ett gott tillfälle att stanna upp en stund för att titta tillbaka på året som har varit. Varför inte blicka tillbaka på året och göra en "glitter, grus och Gud"-runda tillsammans med familj eller vänner? Eller en runda där man får sätta ord på något man är tacksam för? Att praktisera tacksamhet är ofta ett bra sätt att få syn på hur Gud har varit närvarande med sin kärlek i våra liv. Han som är "alla goda gåvors givare" (Jak 1:17) och vars "godhet och nåd följer oss varje dag i våra liv" (Ps 23:6).

När jag blickar tillbaka på terminen finns det mycket jag känner tacksamhet över, och vid flera tillfällen har jag upplevt hur det verkligen har "glittrat" till av Guds godhet och närvaro i vår församlingsgemenskap. Jag räknar det som en stor nåd att få vara en del av denna gemenskap och vill tacka för förtroendet att få tjäna som pastor i den här delen av församlingens historia och resa i tiden. Nu ber jag att även ert julfirande skulle få glimma till av Guds godhet och påtagliga närvaro - oavsett om du firar jul i stillhet på egen hand, bland vänner, eller med familj (som ju både kan vara välsignat och ha sina relationella utmaningar). Skickar även med de fantastiska verserna från Jesaja 9:

"Natten ska vika där ångest nu råder.. Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus, över dem som bor i mörkrets land trålar ljuset fram.
Ty ett barn har fötts, en son är oss given. Väldet är lagt på hans axlar, och detta är hans namn:
Allvis härskare
Gudomlig hjälte
Evig fader
Fredsfurste"

Julhälsning från Mattias Sennehed, Universitetskyrkan
"Jag vill säga tack för förtroendet att representera er som frikyrkor på universitetet. Bara sista dagarna har jag igen fått nypa mig lite i armen och undra om jag verkligen får vara med om det här.

Jag ser det som en unik möjlighet att få vara den formella kyrkans synliga närvaro. Här om dagen sjöng jag jul-allsång på LiU, vi fick inbjudan att inleda deras adventspub, som också kallas "torsdagskröken", med att sjunga julsånger. Att besjunga Jesus, sjunga om hopp, ljus i mörker, det var en helig stund. När studenternas luciatåg sjunger en ny text till stad i ljus, "Sprid ditt ljus" så kändes det så rätt och viktigt att få vara där i rummet. De sjöng, "och ingen annan saga, har färdats lika långt som den. Och lyst så starkt i natten, att man kan ana att den bär på sanningen". De bär en aning, och att ni ger mig möjlighet att finnas där, möta deras tankar och förundringar om livet, det är stort för mig. De existentiella frågorna kan ibland vara tabu i den akademiska miljön, men i samtalsrummet med mig kan forskaren som fått existentiell svindel till följd av sin forskning, som upplever att hen rört vid något heligt, få sätta ord på sin ärliga erfarenhet. Det är stort.

Jag vill också skicka med årets "jul-peppfilm" som vi sänder ut till studenterna, hoppas det kan bli en hoppfull hälsning även till er. Önskar er allt gott och en god jul!"

/Mattias Sennehed

Nu går jag på semester och är åter i tjänst den 2 januari. Vid akuta ärenden kontakta Ing-Marie Ahlberg på 076-803 47 35. (Jag har ingen täckning på telefonen i Norrland, och nyårshelgen kommer jag fira med en tyst retreat där telefonen dessutom är avstängd.) Men den 7 januari möts vi sedan igen till gudstjänst!

Med önskan om en fridfull jul och en välsignad start på det nya året,