Idag är det årets kortaste dag. Vi har den senaste tiden levt med att dagarna blir alltmer mörka, men från och med imorgon vänder det och blir ljusare och ljusare. Det finns någon hoppfullt och trösterikt i denna bild som årets rytm erbjuder här i Norden.
Jag har en ganska god utsikt från mig lägenhet, och vissa morgnar får jag njuta av en färgglatt skådespel i rosa och gult när solen gör entré för dagen. Så här i juletider påminns jag om de kända verserna som talar om Jesu entré i historien:

"Natten ska vika
där ångest nu råder.
Det folk som vandrar i mörkret
ser ett stort ljus,
över dem som bor i mörkrets land
strålar ljuset fram."
Jesaja 9:1a, 2

"Han skall komma ner till oss från höjden,
en soluppgång för dem som är i mörkret
och i dödens skugga,
och styra våra fötter in på fredens väg.”
Lukas 1:78b-79

"I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till. I Ordet var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det."
Johannes 1:1-5

Med de orden vill jag önska er alla en fridfull jul och en välsignad start på det nya året. Och jag ber för er alla. Att ni ska få god vila, gemenskap och rekreation under kommande dagar. Att Gud ska beskydda er under julens resor, samt från diverse virus som cirkulerar denna tid på året. Framför allt ber jag att ni ska få erfara något av julens under - Jesus som kommer till oss, som en soluppgång som driver mörkret på flykt. Må Kristi strålglans värma er tillvaro och lysa upp er väg!

PS. Jag går på semester nu och är åter i tjänst 2 januari. Den 8 januari möts vi åter för gudstjänst i Citykyrkan.

Frid!