På söndag går vi in i adventstiden. Ordet advent betyder ankomst och syftar på Jesu ankomst. Adventstiden kan sägas ha tre motiv: den vill påminna oss om Jesu första ankomst till världen genom Maria, den vill rikta vår blick mot Jesu ankomst vid tidens slut, och den vill bereda vägen för hans ständiga ankomst i våra liv idag.

Advent är traditionellt en tid av fasta och jul en tid av fest. När vi återigen minns Jesu första ankomst till jorden vid jul, och medan vi fortsätter att vänta på Jesu ankomst vid tiden slut, uppmanas vi att under advent även bereda större plats för Jesu ankomst i våra liv idag. Här kan fastan vara en hjälp. Ett sätt att ge mer utrymme för Jesus i våra liv. Genom att ta bort något (ex. skärmtid, sötsaker) och lägga till något (ex. bön, bibelläsning, utökat givande) kan vi på ett konkret sätt bjuda in Jesus att göra sig mer hemmastadd som Herre i våra hjärtan och i våra liv.

Låt oss denna advent på nytt välkomna Jesus som Herre i våra liv och stämma in i ropen som ljöd när Jesus red in i Jerusalem: ”Hosianna Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden!” (Matt 21:9)

Biofilm: "Journey to Bethlehem"
Imorgon har julmusikalen "Journey to Bethlehem" premiär på Filmstaden i Linköping. Passa gärna på att gå på bio och samtidigt bidra till att Filmstaden ser att det lönar sig att ta in fler "kristna" filmer framöver. Varför inte bjuda med en granne, klasskamrat eller vän?

Här hittar du trailer och info om biljetter:

Adventsgudstjänst
På söndag samlas vi till adventsgudstjänst kl.10:30. Jag kommer predika, Söndagsäventyret har samling för barnen och vi avslutar gudstjänsten med fortsatt gemenskap runt fikaborden.

Jubileumsfirande 10 dec
Den 13 december fyller Citykyrkan 70 år. Det vill vi fira med en jubileumsfest! Festen kommer till sin utformning ha många likheter med den traditionsenliga julfesten, men med några extra festliga inslag.

Vi börjar med en kortare gudstjänst i kyrksalen för alla åldrar, innan vi samlas i församlingsvåningen för gemensam grötlunch och festligheter. Under festen kommer det finnas tillfälle att ge en hälsning till församlingen, dela ett minne eller en kort anekdot. Till kaffet blir det tårta!

För att kunna planera matinköp vill vi att ni anmäler antal och eventuell specialkost. Maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. senast nu på söndag 3 december.

Programblad
Bifogat finner du årets sista programblad: Programblad_advent_2023.pdf

Mathjälpens julkasse
Den 12 december anordnar Mathjälpen en julutdelning med en extra stor matkasse till behövande i Linköping. För att detta ska vara möjligt behövs din hjälp, och du kan bidra på det sätt som fungerar för dig!
1. Du kan stötta ekonomiskt genom att swisha ditt bidrag till Citykyrkan och märka betalningen med "Mathjälpen". Tanken är att kunna dela ut matkassar för 500kr.
2. Du kan skänka leksaker som kan få förgylla julen för de barn som kommer. Lämna leksakerna i kyrkan senast 10 december.
3. Du kan även engagera dig som volontär vid utdelningen på eftermiddagen kl.16:15-18:30, eller vid utdelningen på kvällen kl.18:15-20:30. Störst behov av volontärer är under den senare utdelningen.

Varför inte peppa andra i ditt kontaktnät att haka på för att göra en insats för familjer i Linköping? Missa inte möjligheten att vara med att sprida Guds kärlek på ett konkret sätt i vår stad denna advent!