Tänk att vi redan är framme vid advent!

Själva ordet advent betyder ankomst, och så här säger bönboken Oremus om advent: “Adventstiden har en trefaldig prägel: den vill rikta vår blick mot Kristi ankomst vid tidens slut, den påminner om hans första ankomst till världen genom Maria, den vill bereda vägen för hans ständiga ankomst i våra hjärtan.”

Medan vi fortsätter att vänta på Jesu ankomst vid tiden slut, och när vi återigen minns Jesu första ankomst till jorden vid jul, uppmanas vi att under advent även bereda större plats för Jesu ankomst i våra liv idag. Här kan fastan vara en hjälp. Advent är traditionellt en tid av fasta och jul en tid av fest, och fastan kan vara ett stöd till att ge mer utrymme för Jesus i våra liv. Genom att ta bort något (ex. skärmtid, sötsaker) och lägga till något (ex. bön, bibelläsning, utökat givande) kan vi på ett konkret sätt bjuda in Jesus att göra sig mer hemmastadd som Herre i våra hjärtan och i våra vardagsliv.

Låt oss denna advent på nytt välkomna Jesus som Herre i våra liv och stämma in i ropen som ljöd när Jesus red in i Jerusalem: ”Hosianna Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden!” (Matt 21:9)

Adventsgudstjänst
På söndag möts vi till adventsgudstjänst kl.10:30. Mattias Eveborn kommer predika med rubriken "Jesus kommer". Söndagsäventyret har samling och vi avslutar med att fika tillsammans.

Adventskalender - tips!
Pingst ung tog förra året fram ett material till en adventskalender som de kallar för Herdebrev (inspirerat av nissebrev). "Genom en herde och hans busiga lilla får kan ni som familj räkna ner till julafton! Det utlovas bus, pyssel och roliga aktiviteter med inramning av det fantastiska julbudskapet att Jesus föddes. Vi hoppas att det ska bli många skratt och fina samtal i ert hem."

En föräldrahandledning: Foraldrahandledning.pdf
Herdebreven att skriva ut: Herdebrev.pdf
En herdedörr att skriva ut och sätta upp hemma, alternativt så kan man köpa en “nissedörr” i flera butiker (tex. Dollarstore, Clas Ohlsson, Rusta): Herdedorr.jpg
Ett målarblad med herden och hans lilla busiga får: Malarblad-herde-och-far.pdf

Julfest 11 december
Söndag den 11 december möts vi kl.10:30 till en gemensam julfest för alla åldrar. Vi börjar i kyrksalen med gudstjänst och samlas sedan i församlingsvåningen för gemensam grötlunch. Varmt välkomna!

Programblad
Bifogar årets sista programblad: Programblad_advent.pdf

Mathjälpens julkasse
Den 6 december anordnar Mathjälpen en julutdelning med en extra stor matkasse till behövande i Linköping. För att detta ska vara möjligt behövs din hjälp, och du kan bidra på det sätt som fungerar för dig!

Du kan stötta ekonomiskt genom att swisha ditt bidrag till Citykyrkan och märka betalningen med "Mathjälpen". Tanken är att kunna dela ut matkassar för 500kr.
Du kan även engagera dig som volontär vid utdelningen på eftermiddagen kl.16:15-18:30, eller vid utdelningen på kvällen kl.18:15-20:30.
Eller varför inte peppa andra i ditt kontaktnät att haka på för att göra en insats för familjer i Linköping? Bifogat finns en flyer som du kan skriva ut och dela med vänner, lägga på din arbetsplats eller skicka till släkten som förslag på julklapp till någon som redan har allt! Julkasse.pdf

Missa inte möjligheten att vara med att sprida Guds kärlek på ett konkret sätt i vår stad denna advent!