Idag är det Kristi himmelsfärds dag! Denna helg brukar vi i frikyrkan ofta glömma bort att fira, men det är då vi uppmärksammar att Jesus återvände till Fadern efter att ha fullgjort sitt jordiska uppdrag: "När herren Jesus hade talat till dem blev han upptagen till himlen och satte sig på Guds högra sida." Mark 16:19

Närmast Fadern sitter någon som vet hur det är att vara människa. I Jesus blev Gud människa och delade våra villkor. Jesus vet alltså hur det är att vara människa i den här världen, med allt det vackra och allt det brustna som det kan innebära. Och nu sitter Han på Guds högra sida, fortfarande fullt ut både Gud och människa. Vad ägnar Han sig åt i himlen? Han verkar be för oss. Vädja för oss:

"Kristus är den som har dött och därtill den som har uppväckts och sitter på Guds högra sida och vädjar för oss." Rom 8:34

Tänk att vi får ha Jesus som vår ständige förebedjare! Det är trösterikt!

Nu på söndag möts vi till gudstjänst kl.10:30 och avslutar vårt predikotema utifrån Jesaja bok. Jag predikar om "Sändning" utifrån Jesaja 61. Vi kommer även lovsjunga och be tillsammans, innan vi avslutar med fortsatt gemenskap runt fikaborden.

På söndag har vi ingen söndagsäventyrssamling för barnen under gudstjänsten. Men barnen får gärna använda pysselmaterialet i gula köket eller leka på andra våningen, då under föräldrars ansvar.

Ekonomi
Under 2024 kommer vi varje månad informera om hur insamlingen till församlingen ser ut.
  • Under april månad samlade vi in ungefär 70 000kr till församlingen, vilket är drygt 10 000kr bättre än budget. Ackumulerat ligger vi nästan 18 000 kr bättre än satt budget.
  • Insamling till missionen låg på ca 12 000 kr, vilket är ca 5000kr bättre än budget, och totalt ligger vi nästan 8000 kr över budget.
PS. Detta gör april till en av de bästa insamlingsmånaderna i församlingens historia. Tack för din gåva som möjliggör vårt gemensamma arbete!

Internationell bönemöte 17 maj
Fredag 17 maj kl. 13.00-14.00 (svensk tid) bjuder EFK in till ett digitalt internationellt bönemöte, som en del i satsningen EFK BER. Syskon från EFKs partnerkyrkor kommer att delta i bönen. Tillsammans får vi be för världen, Sverige, EFK och våra partner. Länk till mötet finns på www.efk.se/pray2024

Kväll av hopp 17 maj
Fredag 17 maj kl.18:30 inbjuder vi in till en stilla förbönskväll med öppen kyrka. Vi lever i en tid som på olika sätt präglas av stor oro och känslor av hopplöshet. Vi märker av det i vår värld, i vårt samhälle och i våra egna liv. I denna tid behöver vi lyfta fram det hopp vi har i Gud, och bjuda in andra att få smaka detta hopp som är hållbart och som kan bära oss genom livets alla omständigheter. Denna kväll vill vi på olika sätt betona och vila i hoppet.

Under kvällen finns möjlighet att få samtal/förbön, uttrycka sin oro och be för situationer och platser i vår värld, vända sig till Gud med hjälp av olika bönestationer, eller bara vila en stund till stilla musik. Samlingen utformas så att man kan droppa in och droppa ut.

Varför inte bjuda med en granne, klasskamrat eller vän? Eller gå ut på stan och bjud med någon du möter?

Ekumenisk pingstgudstjänst 19 maj
På pingstdagen kl.11:00 firar vi traditionsenlig ekumenisk gudstjänst vid Nya Slottet i Bjärka-Säby. Det blir sång, musik, bön samt predikan av Kalle Tiger. Parallellt med gudstjänsten firar barnen egen gudstjänst. Efter gudstjänsten bjuds det på kaffe/festis och tårta. Det finns även möjlighet att köpa korv, eller besöka Slottscaféet.