På söndag är det Pingstdagen, den dag då vi särskilt får påminnas om den oerhörda gåva Gud har gett oss i den heliga Anden. Tänk att samma Ande som uppväckte Jesus från de döda bor i oss! (Rom 8:11)

Anden beskrivs med många olika bilder och namn i bibeln. En olja som smörjer och utrustar för tjänst. En vind som blåser och gör jorden ny. En eld som brinner och renar från bråten. Anden är Hjälparen som vägleder, tröstar och påminner oss om sanningen. Anden verkar i våra liv så att frukterna kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning mognar till. Anden fyller oss med kraft, mod och kreativitet så att vi kan vittna om Jesus. Anden är helt enkelt avgörande för att vi ska kunna leva det liv i överflöd Jesus kom för att ge oss.

Låt er uppfyllas av Anden, säger Paulus i Efesierbrevet (5:18). Ibland slår Gud ner i våra liv så att det radikalt förändrar oss i den stunden, precis som för lärjungarna på pingstdagen. Men sen så finns det något i det här att låta sig uppfyllas av Anden kontinuerligt. De många små händelserna i livet.
           En kökskniv som används blir slö allteftersom man använder den, och behöver slipas då och då för att inte trubbas av. På samma sätt behöver våra liv slipas av den helige Ande, så att vi blir dom vi är tänkta att vara.

Låt oss frimodigt be att Gud skulle fylla oss med mer av den heliga Anden. Och när vi ber kan vi luta oss mot vissheten om att Gud är en god far som vill ge oss Andens goda gåva:
"Finns det någon far ibland er som ger sin son en orm när han ber om en fisk eller ger honom en skorpion när han ber om ett ägg? Om nu redan ni, som är onda, förstår att ge era barn goda gåvor, skall då inte fadern i himlen ge helig ande åt dem som ber honom?" Lukas 11:11-13

Extrainsatt församlingsmöte tors 16 maj kl.20 via Zoom
Vi har nu fått prisuppgifter för att laga den värmeväxlare som frös sönder under vintern. En nyinstallation av nytt ventilationssystem med värmeväxlare offererades för ca 500 000 kr vilket förvaltningsrådet inte anser vara nödvändigt då vi endast använder ventilationssystemet vid samlingar i kyrkan. Förvaltningsrådet föreslår att vi istället lagar nuvarande system på löpande räkning till en uppskattad kostnad av ca 50 000 kr. För att kunna beställa reparationen behövs ett församlingsbeslut då kostnaden överstiger församlingsledningens mandat.

Församlingsledningen föreslår att församlingen beslutar reparera ventilationssystemet upp till en kostnad av 60 000 kr.

Anslut till mötet via den vanliga länken för gudstjänster. Det finns också möjlighet att delta på plats i församlingsvåningen.
Länk till mötet: Zoom möte

Internationell bönemöte 17 maj
Fredag 17 maj kl. 13.00-14.00 (svensk tid) bjuder EFK in till ett digitalt internationellt bönemöte, som en del i satsningen EFK BER. Syskon från EFKs partnerkyrkor kommer att delta i bönen. Tillsammans får vi be för världen, Sverige, EFK och våra partner. Länk till mötet finns på www.efk.se/pray2024

Kväll av hopp 17 maj
Nu på fredag kl.18:30 inbjuder vi in till en stilla förbönskväll med öppen kyrka. Vi lever i en tid som på olika sätt präglas av stor oro och känslor av hopplöshet. Vi märker av det i vår värld, i vårt samhälle och i våra egna liv. I denna tid behöver vi lyfta fram det hopp vi har i Gud, och bjuda in andra att få smaka detta hopp som är hållbart och som kan bära oss genom livets alla omständigheter. Denna kväll vill vi på olika sätt betona och vila i hoppet.

Under kvällen finns möjlighet att få samtal/förbön, uttrycka sin oro och be för situationer och platser i vår värld, vända sig till Gud med hjälp av olika bönestationer, eller bara vila en stund till stilla musik. Samlingen utformas så att man kan droppa in och droppa ut.

Varför inte bjuda med en granne, klasskamrat eller vän? Eller gå ut på stan och bjud med någon du möter?

Ekumenisk pingstgudstjänst 19 maj
På pingstdagen kl.11:00 firar vi traditionsenlig ekumenisk gudstjänst vid Nya Slottet i Bjärka-Säby. Det blir sång, musik, bön samt predikan av Kalle Tiger. Parallellt med gudstjänsten firar barnen egen gudstjänst. Efter gudstjänsten bjuds det på kaffe/festis och tårta. Det finns även möjlighet att köpa korv, eller besöka Slottscaféet.