Under våren följer vi ett tema där vi fokuserar på bön. Vi ber att Jesus ska lära oss att be. Till viss del kan bön beskrivas som instinktivt: alla kan vi be. Men bön är även något vi kan utforska och fördjupas i. Bön kan beskrivas som en verktygslåda full med diverse verktyg. Det finns nämligen olika sätt man kan be på! Att lära sig att be kan man tänka är som att lära sig att använda olika typer av verktyg. Verktyg som på olika sätt hjälper oss att bygga våra liv med Gud och lutat mot Honom. Predikningar i all ära, men om man vill lära sig att be är det bästa lärosättet faktiskt att praktisera. Att träna sig. Att börja be.

I söndags predikade jag bland annat om den typ av bön som kan kallas för förbön. Man ber Gud om hjälp för andra människor eller situationer. Jag slängde ihop en liten "verktygslåda" med tre olika tips på hur man kan praktisera förbön: Verktygslåda_Förbön.pdf Kanske kan det inspirera dig att utforska förbön och hitta ett "verktyg" som passar dig?

Bibel & Bullar
På söndag fortsätter vi vårens tema "Lär oss att be" genom att samlas till en gudstjänst med fokus på bibelsamtal. Vi tror att bibeln är "levande och verksam" och har något att säga oss idag. Tillsammans kommer vi läsa en text och bland annat fråga oss vad den kan lära oss om bön.

Vi samlas kl.10:30 runt borden på församlingsvåningen och inleder med fika och gemenskap innan bibelsamtalet. Som församling vill vi vara en stor familj där alla åldrar får plats och där vi umgås och bygger relationer över generationsgränserna. Den här söndagen kommer barnen därför inte ha en separat samling, utan inkluderas istället i bibelsamtalen. Det kommer även finnas målarbilder tillgängligt för barnen, och blir det för mycket spring i benen finns lekrum i närheten.

Inga förkunskaper krävs. Varför inte bjuda med någon som du tror är nyfiken på Jesus?

PS. Ta gärna med en bibel!

Sommarlägret 3-6 augusti
Planeringen för sommarlägret drar också igång nu! Detta läger riktar sig till barn som går årskurs 1-6 och hålls på Östgötagården 3-6 augusti.
För att barnen ska kunna åka behövs även ledare, där det också ingår att delta i planering inför lägret. För att vi i familjerådet ska kunna få överblick hur många från vår församling som vill åka, behöver vi en intresseanmälan senast 1 maj skickat till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Skicka en intresseanmälan om ditt barn vill åka på lägret, och även om du har möjlighet att åka med som ledare. Observera att det finns begränsat antal platser för lägret, och att platserna har gått åt snabbt tidigare år. Så vänta inte med att boka in detta så ni riskerar att bli utan plats!

Notera även att vi som församling kommer ha ansvar i köket under detta läger. Mer info om planeringen kring detta kommer framöver!

Tonårsbibelskolan
Tonårsbibelskolan Liljeholmen på Östgötagården är en lärjungaskola för unga som vill komma närmare Jesus.
Lägret startar måndag 24/7 kl. 14.00 och avslutas onsdag 2/8 med gudstjänst kl 11.00. Alla som fyller 14 år 2023, upp till 19 år (födda år -09 till -02) är välkomna.

OBS! Priset höjs 1 maj!
Mer info och anmälan hittar du här: https://www.tonarsbibelskolan.se/liljeholmen

Bön för prioriterade områden
I media lyfts gång på gång problematiken kopplat till de 61 utsatta områden i Sverige som polisen har ringat in. Men låt oss inte bara sucka över utvecklingen i vårt land, utan låt oss vända suckarna till bön. Låt oss inte främst förbanna eller förfäras över mörkret utan låt oss tända ljus. Vi i Evangeliska Frikyrkan (EFK) arrangerar därför bönepromenader i samtliga utsatta områden under perioden 22 april-21 maj 2023. Möjlighet kommer även finnas att be via appen "30 dagar i bön".
Planerade bönepromenader i Linköping:

30 april kl. 16:15 - Berga. Samling: Scoutstugan (Pionjärgatan 37)
6 maj kl. 14:00 - Ryd. Samling: Torget utanför Ryds centrum
10 maj kl. 18:30 - Skäggetorp. Samling: Skäggetorps centrum (fr Willys)

Inbjudan till dopsamtal
Efter gudstjänsten den 14 maj bjuder vi in till samtal för dig som funderar över att döpas och är intresserad av att veta mer dopet.