Hoppas ni har en god sportlovsvecka! Här kommer veckans info:

Bibel och bullar
På söndag samlas vi till en annorlunda gudstjänst med fokus på bibelsamtal. Vi tror att bibeln är "levande och verksam" och har något att säga oss idag. Det är också i bibelns texter vi på ett särskilt sätt kan möta Jesus. Så tillsammans kommer vi läsa en text och fråga oss vad den säger om Jesus, och vad det har för betydelse för våra egna liv. Kom med förväntan om att Anden kan måla Jesus lite tydligare för oss!

Vi samlas kl.10:30 runt borden på församlingsvåningen och inleder med fika och gemenskap. Sedan inleder vi bibelsamtalet, och barnen sin samling med Söndagsäventyret.

Inga förkunskaper krävs. Varför inte bjuda med någon som du tror är nyfiken på Jesus?

PS. Ta gärna med en bibel!

Information från Söndagsäventyret våren 2023:

Återinvigning av barnrummen
Söndagen den 12:e februari återinvigde vi barnrummen i Citykyrkan. Vi har fräschat upp rummen och försökt att ta tillvara på barnens önskemål. Det gröna rummet längst bort har vi möblerat för att skapa ett lugnt rum för barn som tycker det är skönt att krypa ihop i en soffa och läsa en tidning, pussla eller leka mer stillsamt. I det stora rummet mot gatan har vi ställt in spel och kuddar för att uppmuntra till mer fysiska aktiviteter t.ex. kojbygge och fotbollsspel. I det gula köket har vi precis som tidigare pysselmaterial. Barnen får gärna använda materialet som står i den öppna hyllan. Materialet som står i köksskåpen får ditt barn gärna använda tillsammans med en vuxen. Ni ansvarar för att ställa tillbaka materialet efteråt.

Städning
Vi behöver hjälpa varandra att behålla ordningen i barnrummen. Kom ihåg att gå ett varv och titta igenom barnrummen innan du går hem med ditt barn, och hjälp ditt barn och städa undan det barnet använt (det gäller även tredje våningen). Söndagsäventyrets ledare ansvarar bara för att städa undan det material som använts vid barnsamlingarna.

Söndagsskola play
De söndagar vi inte har ledare för Söndagsäventyret kommer vi att visa avsnitt från Söndagsskola play. När avsnittet är slut kan barnen leka och pyssla på andra våningen. Säg gärna till Annelie eller Sanna i familjerådet om du kan tänka dig att sätta igång Söndagsskola play och se avsnittet tillsammans med barnen någon söndag.

Söndagsäventyr med ledare
När vi har ledare för Söndagsäventyret delar vi upp barnen i två grupper. Grundtanken är att "Kompisar & polare" är för barn från 4 år till och med årskurs 1, yngre barn kan vara med på samlingen tillsammans med en vuxen. "Amigos" är för barn från årskurs 2 och uppåt. Vi är flexibla med åldersindelningen om det finns särskilda behov. Eftersom gudstjänsterna kan vara lite olika långa vill vi att föräldrar kommer upp och stämmer av läget med sitt barn och oss ledare vid halv tolv-tiden. Under våren kommer vi att ha bibelberättelse och andakt i de olika grupperna för att sedan erbjuda barnen aktivitet utifrån intresse (t.ex. pingis, pyssel, fri lek). Vi ser till att vi är minst en vuxen på varje våningsplan fram till kyrkfikat börjat. Under kyrkfikat kan barn vara på tredje våningen under förälders ansvar. Vi vill påminna om att hålla dörren ut till trapphuset stängd för att undvika att yngre barn trillar i trapphuset.

De söndagar det är nattvard kommer Söndagsäventyret att komma ner med barnen till nattvarden. Barnen deltar i resten av gudstjänsten tillsammans med förälder. Citykyrkan välkomnar barnen att vara med och ta emot nattvard. Du avgör om ditt barn ska ta emot nattvard. Vi upplever att flera av barnen tycker om bönestationerna i kyrksalen. Kolla gärna med ditt barn om ni ska följas åt till någon av stationerna under nattvarden.

Kontaktuppgifter
Vi har påbörjat en lista över Söndagsäventyrets barn där vi vill samla ihop en del uppgifter: barnets ålder, kontaktuppgift till föräldrar samt eventuella allergier. Säg gärna till någon av oss Söndagsäventyrsledare nästa gång du är i kyrkan så att du kan lämna era uppgifter!

Mvh,
Camilla

Sång- och dansdag i Ryttagårdskyrkan 18 mars
Ryttagårdskyrkan bjuder in till en dag full med sång och dans för barn i förskoleklass till åk 6. Barnen kommer få sjunga nya och gamla sånger tillsammans med Ia Danielsson som är utbildad musiklärare och dansa med Johanna Ragnar som är danslärare. Mer information och anmälan hittar du här: https://www.ryttargardskyrkan.se/notis/sang-och-dansdag/