Jag har alltid fascinerats av gamla skogsvägar. När jag var yngre brukade jag ofta utforska sådana vägar som fanns spridda runtom byn där jag växte upp. Det som fångar mitt intresse är faktum att vägar alltid leder någonstans. Nyfiket undrade jag: vart leder den här gamla vägen som inte använts längre? Många vägar ledde bara till gamla kalhyggen, skapade enbart för att kunna frakta skogsmaskiner till platsen. Längs andra vägar kunde jag dock hitta gamla hus, en gammal kvarn eller andra intressanta rastplatser.

Livet vi lever kan beskrivas som en vandring. Ibland kan det upplevas som att vägen är tydlig, och vi är säker att vi vandrar åt rätt håll. Men ibland känns vägen mer osäker. Emellanåt kommer vi fram till tydliga vägskäl, när vi behöver fatta beslut som kan påverka resten av livet. Alla vägar leder ju någonstans. Det är nog även lätt att gå vilse ibland. Att medvetet eller omedvetet vika av från valda vägar när annat fångar vår uppmärksamhet.

Nästa vecka inleds enligt kyrklig tradition den stora fastan inför påsk. Fastan är en inbjudan att justera riktningen i vår vandring genom livet. Genom att ta bort något (ex. skärmtid, sötsaker) och lägga till något (ex. bön, bibelläsning, utökat givande) kan vi på ett konkret sätt bjuda in den helige Anden att justera vår riktning mot Kristus. Fästa vår blick vid Jesus. Han som beskrev sig själv som just Vägen. En väg som leder till sant liv.

Under fastan fram till påsk kommer vi följa predikotemat Jesus i centrum. Min önskan och bön är att den helige Anden under denna tid skulle måla Jesus lite tydligare för oss. För dig. Och för mig. Som en hjälp i detta har jag försökt sätta ihop en enkel bibelläsningsplan man kan följa under fastan. Med korta texter som lyfter fram någon aspekt av Jesus. Se det som en möjlig karta vi kan följa på vår upptäcktsfärd i att lära känna Jesus bättre!

Nu på söndag möts vi åter till gudstjänst kl.10:30. Vi fortsätter på vårt nya predikotema "Jesus i centrum", och jag predikar utifrån rubriken "Jesus, Guds Son". Vi kommer även fira nattvard tillsammans, samt ta tid för lovsång och bön. Söndagsäventyret har samling, och vi avslutar med att dela gemenskapen kring fikaborden.

Bibel och bullar
Nästa söndag, den 26 februari, kommer vi samlas till en annorlunda gudstjänst med fokus på bibelsamtal. Vi tror att bibeln är "levande och verksam" har något att säga oss idag. Det är också i bibelns texter vi på ett särskilt sätt kan möta Jesus. Så tillsammans kommer vi läsa en text och fråga oss vad den säger om Jesus, och vad det har för betydelse för våra egna liv. Kom med förväntan om att Anden kan måla Jesus lite tydligare för oss!

Inga förkunskaper krävs. Varför inte bjuda med någon som du tror är nyfiken på Jesus?

Mathjälpen
MATHJÄLPEN är nu igång för våren och våra grupper är fulla, dvs 48 hushåll får nu mat. Vi har ca 15 hushåll som vi fått säga nej till då vi inte har tillräckligt med volontärer som regelbundet är med vid matutdelningar eller som kan hämta mat i butik. Som det är nu har vi erbjudande om att hämta mat i fler butiker, men då behöver daglediga volontärer med bil! Om du har möjlighet att hämta mat på dagtid så kan du göra upp om tid med butiken, men gärna måndag eller tisdag så att varor är så färska som möjligt!
Vi behöver också tillskott när det gäller servering av fika i samband med utdelningen. Som fikafixare behöver du se till att fikat är klart till 17.30. Fikabröd finns. Anders Ahlberg vet mer om hur det går till.

Utifrån att det i söndags kom flera som ville ha hjälp med matkasse så är det viktigt att alla vet att det inte går att hänvisa till mathjälpen som läget är nu! Om du har närmre kontakt med någon, du vet mer om en svår social situation, en vän/granne eller som du på annat att känner så får du gärna höra av dig direkt till mig så kan vi diskutera hur vi ev skulle kunna hjälpa.

Vi har just nu en god ekonomi i Mathjälpen så det är framför allt volontärer o praktiska insatser som behövs! Be gärna för mathjäpen o för de familjer vi möter!
/Linda