Utanför mitt fönster lyser träden. Gult, orange, rött. Några träd står fortfarande gröna, medan andra redan släppt taget om sin löv. När höstens vackra färger slår till hör jag mig själv alltid säga "passa på och njut nu, innan färgerna försvinner." Kanske speglar det något av min livshållning? Livet är inte statiskt – ingen evig sommar eller vinter – utan i ständig förändring. Varje årstid har sin skönhet, och så tänker jag det även är i livets skiftningar. Min önskan är att få nåden att verkligen leva det liv jag har just nu, att se Guds skönhet och godhet i denna säsong, och inte bara drömma om en ny årstid.

Med det sagt väntar november bakom hörnet. Grå och trist. Jag kommer troligtvis att klaga över den mörkare årstiden, trösta mig med tända ljus och varma filtar, och mestadels bara vänta på december och advent. Men vem vet? Kanske finner jag denna november något vackert, något jag får påminna mig själv att njuta av?

Oavsett vilken säsong du befinner dig i ber för er alla med Paulus ord från Rom 15:13: "Må hoppets Gud fylla er tro med all glädje och frid och ge er ett allt rikare hopp genom den heliga andens kraft." Glädje. Frid. Hopp. Ja, amen!

Här kommer veckan info-mail:

Nu på söndag möts vi åter till gudstjänst kl.10:30 och fortsätter på vårt predikotema "Att vara budbärare". Jag kommer predika, Söndagsäventyret har samling för barnen, vi kommer fira nattvard tillsammans och avslutar sedan gudstjänsten med fortsatt gemenskap runt fikaborden.

Inför gudstjänsten samlas vi till bön från kl.10.10 på kontoret. Denna bönesamling är öppen för alla, och du är varmt välkommen att delta i bönen för gudstjänsten och för vår församling.

Extrainsatt församlingsmöte 20 oktober
Vid tidigare församlingsmöte beslutades att reparera fläktsystemet på löpande räkning då förvaltningsrådet bedömde att det var för stor osäkerhet för att begära ett fast pris. Då beslutades om en maximal kostnad på 60 000 SEK. Nu blev det tyvärr större åtgärder än bedömt och kostnaden kommer att landa på 90-100 000 kr. Som jämförelse så offererades en helt nyinstallation på ca 500 000 kr. Då kostnaden överstiger tidigare beslut kallar vi därför till ett extra församlingsmöte söndagen den 20 oktober efter gudstjänsten.

Bön för Linköping
Vi lever i en tid av stora utmaningar, där många i vår stad kämpar med ensamhet, oro och hopplöshet. Men vi tror på en Gud som hör våra böner och har makt att förvandla liv och situationer. Det finns alltid hopp!

Under hösten prövar vi att tillsammans med olika församlingar i Linköping starta upp enkla bönesamlingar, där vi gemensamt söker Gud och ber för vår stad. Nästa planerade bönesamling är som följer:

Tid: Torsdag 17 oktober, kl. 18:00–18:45
Plats: Equmeniakyrkan, Drottninggatan 22

Varmt välkommen att vara med att tillsammans med andra lyfta upp Linköping i bön!

Citykyrkans onsdagscafé 23 okt
Citykyrkans onsdagscafé är en mötesplats för dig som är ledig på dagtid. Vi möts för en lugn stund med andakt i kyrksalen och därefter fortsätter gemenskapen runt fikaborden i vårt café en trappa upp. För den som önskar finns material till kreativt skapande. Det går bra att delta hela tillfället eller bara en stund.
Tid: kl. 14:00 – 15:30